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・特急列車 日本海【JR東日本】

【Nゲージ規格鉄道模型】TOMIX 24系24・25形 寝台特急日本海 /24 Series 24 Form Sleeping Limited Express "Nihonkai"

更新日:

OPを飛ばす方は2:15へ。
かつて大阪と青森・函館を東海道本線・湖西線・北陸本線・信越本線・羽越本線・奥羽本線・海峡線・江差線・函館本線経由で結んだ寝台特急の「日本海」です。以前存在した特急「白鳥」とほぼ同じルートをたどっています。2往復存在した時代もあり、1号・4号はJR西日本所属、2号・3号はJR東日本所属でした。客車列車のため、後から来る電車特急の待避、つまり特急が特急を対比するという珍しいイベントを催す列車でもありました。
1988年に青函トンネルが開通した際に西日本所属の1号・4号は函館まで延伸され、「トワイライトエクスプレス」の庶民版といった特急列車となりました。
編成は古き良き24系・25形客車を用い、1号・4号は1998年まではB寝台のみ、以降は両者オロネが1両という地味な編成となっていました。西日本所属の列車は銀帯のみ、東日本所属の車両は当初は白帯のみで、「はくつる」の廃止や北斗星のおさがりの金帯客車が混じるようになりました。乗り入れ先のJR東日本とJR西日本と2つの会社がそれぞれ編成を持ち合わせているという当時より数を減らし続けていた運行体制でした。
しかし、青函ブームが去り新幹線網の発達などに伴う利用者の減少により、2006年に北海道・青函トンネルからは撤退、のち2008年にはJR西日本の1号・4号は廃止され、「日本海」はJR東日本の1往復のみとなりました。
その後、2012年に同じく日本海縦貫線経由で運転されていた「きたぐに」とともに臨時列車化され、事実上廃止されました。
え? スーパー雷鳥っぽい列車? お疲れなんじゃないですかね?

If you want to skip OP, go to 2:15.
It is the "Nihon-kai" of the sleeping limited express which bound the Osaka and Aomori · Hakodate with Tokaido main line · Kosei line · Hokuriku main line · Shinetsu main line · Uetsu line · Ouu main line · Kaikyoh Line · Esashi line · Hakodate main line. It follows almost the same route as the express train "Hakuchoh" which existed before. There were times when there were two round trips, and No. 1 and No. 4 belonged to JR West Japan, No. 2 and No. 3 belonged to JR East Japan. As a passenger train, it was also a train hosting an unusual event that the express train later escapes, that is, the limited express contrasts the limited express.
When the Seikan tunnel opened in 1988, No. 1 and No. 4 were extended to Hakodate and became limited trains such as the commoner version of "Twilight Express".
Organization used good old 24-inch and 25-inch passenger cars, No. 1 and No. 4 only had B beds until 1998, and after that both had been a simple organization of 1 and 2. The trains belonging to West Japan only, the vehicles belonging to East Japan only at the beginning in the white zone, the gold bands began to mix before and after the abolition of "Hatsukuru". It was an operation system that had been decreasing the number from the time that JR East and JR West both had two organizations.
However, due to the decrease in users due to the development of the Shinkansen network, the Aomori boom left and in 2006 withdrew from the Seikan Tunnel in Hokkaido, and afterwards, No. 1 and No. 4 of JR West were abolished in 2008, "Was only one round trip from JR East.
After that, it was turned into a special train with "Kitaguni" which was also driven via the Sea of ​​Japan Sea Line in 2012, and it was effectively abolished.
Huh? Super Raichoh Train? You are tired, aren't you?

BGM「ボーン・トゥ・ビー・ハッピー」

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